
Openheid vraagt om verbinding, niet om formaliteiten
De Wet open overheid (Woo) heeft een duidelijk doel: overheden moeten transparanter opereren en informatie actief met de samenleving delen. Maar 3 jaar later blijkt die transparantie nog verre van vanzelfsprekend, stelt Marianne van den Anker, ombudsvrouw van Ombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR). Daar is cultuurverandering voor nodig.
Marianne van den Anker werd in 2021 voor 6 jaar benoemd door de gemeenteraden van Rotterdam en andere aangesloten gemeenten. In haar functie als Ombudsman Rotterdam-Rijnmond onderzoekt ze klachten over gemeentelijke diensten, ambtenaren en bestuurders.
Zo stelt ze dat de ambtelijke top van de gemeente Rotterdam wegkeek bij fraudesignalen, dat de gemeente dertig meldingen van misstanden negeerde en maakte ze zich hard voor behoud van de bed-bad-broodregeling voor afgewezen asielzoekers. Ook landelijk laat ze van zich horen, onder meer in de Tweede Kamer, waar ze afgelopen februari meedeed aan de rondetafelsessie over de Wet open overheid (Woo).
‘Wat we willen met de Woo is eigenlijk een cultuurverandering,’ zegt Van den Anker. ‘We willen dat het vanzelfsprekend wordt dat de overheid haar informatie deelt met de samenleving. Maar overheden zien het nu nog te vaak als een verplichting, in plaats van een middel tot een open dialoog met de samenleving.’