‘Eerlijke koffie hoeft geen geitenwollensokken imago te hebben’
Versgebrande kwaliteitskoffie met een duurzaam en eerlijk verhaal. Dat slaat goed aan bij de advocatenkantoren en andere bedrijven in het hogere segment waar Café del Mar haar koffie levert. De Rainforest Alliance gecertificeerde koffie wordt inmiddels bij bijna zeshonderd bedrijven gedronken. Van elke kilo koffie gaat een vast deel naar koffieboeren in Guatemala.
Drie jaar geleden besloot Ingrid de Visser om onder de naam Café del Mar verse bonenkoffie op de markt te brengen. Een avontuur, dat ze aanging met haar man Carlo Schneider, die nog steeds op de achtergrond nauw betrokken is bij het bedrijf. “Ik was 45 jaar en ik moest op zoek naar iets anders, nadat ik mijn baan was verloren”, vertelt De Visser. “Het acquisitiedeel van mijn werk vond ik altijd het leukst, dus daar wilde ik werk van maken. Ik ging op zoek naar een mooi product, iets waar ik helemaal achter kon staan.”
Mooi product
En dat mooie product werd koffie. De meeste Nederlanders dronken nog filterkoffie en Senseo, maar verse bonenkoffie was de nieuwe trend. “Daar wilde ik op inspringen en verse bonen naar Nederland halen.” En zo ontstond het idee om zelf groene gedroogde koffiebonen rechtstreeks te gaan importeren om ze hier zelf te branden. We wilden de tijd tussen het branden en de levering aan klanten zo kort mogelijk houden. Zodat deze optimaal kunnen genieten van geur, smaak en aroma.”
Koffieplantages in Guatemala
Om meer over koffie en koffieboeren te leren zocht De Visser contact met ontwikkelingsorganisatie Solidaridad die veel met koffieboeren werkt. “Ze kreeg te horen dat ze haar wilden rondleiden op koffieplantages in Guatemala, als ze zelf een ticket boekte. Op hun reis in Guatemala werd haar idee bevestigd. “Ik heb heel veel gezien toen”, vertelt ze. “Van het proces van koffiemaken, het verbouwen, de droging van de bonen, en hoe de mensen op de plantages wonen en werken. Dat laatste vond ik erg belangrijk. Het was bijzonder te zien. De mensen zijn echt arm. Ze weten vaak niet eens wat ze precies verbouwen, ze drinken zelf geen koffie.”
Op zoek naar een importeur die verse bonen levert kwam ze uit bij Efico in België. Daar maakten ze kennis met een koffie, waar ze allebei heel enthousiast van werden: de arabicakoffie van de Platanillo-plantage in Westelijk Guatemala. Op de flanken van de Tajumulco- en Tacana-vulkanen groeien de bonen op 1500 meter hoogte. De gunstige klimatologische omstandigheden zorgen voor een langzame groei van de bonen, waardoor één van de allerbeste koffiesoorten ter wereld ontstaat: de Strictly Hard Bean, Arabica Platanillo.
Rainforest Alliance
Dat deze plantages ook nog eens Rainforest Alliance gecertificeerd zijn was een welkome verrassing. Want het paste helemaal bij de ideologische plannen die De Visser had bij het opzetten van haar bedrijf. “Om eerlijk te zijn was in eerste instantie vooral de smaak doorslaggevend. Maar we waren blij dat deze koffie Rainforest Alliance gecertificeerd bleek te zijn en dus onder de juiste omstandigheden voor mens en milieu is geproduceerd. Deze koffie heeft dus alles in huis: een goede smaak en goede certificering.” Het groene kikkertje prijkt dan ook trots op de zakken koffie van Café del Mar, waarvan twee van de vier soorten single origin zijn, dus gemaakt van bonen die alleen afkomstig zijn van de Platanillo-plantage.
Vanaf het begin wilde De Visser iets goeds doen met haar koffie. Van elke verkochte kilo koffie is er dan ook vanaf het begin 1 dollar gegaan naar twee projecten van Solidaridad in Guatemala. Beide projecten geven lokale gemeenschappen en koffieboeren ondersteuning. Bijvoorbeeld wanneer de oogst mislukt door ziekte of droogte. Het project in Sipakapa is een coöperatie van boerenfamilies. De vrouwen van de gemeenschappen zijn begonnen met nieuwe koffieplantjes te planten. Dit jaar hebben ze hun eerste oogst gehad. “Die koffie hebben we hier thuis geprobeerd, en het blijkt echt voortreffelijk te zijn. We werden er helemaal blij van. Het zou dan ook fantastisch zijn als we vanaf volgend jaar hun oogst kunnen opkopen voor Café del Mar. Het is 100 procent organic, er zijn geen chemicaliën gebruikt.”
Eerlijke koffie
Café del Mar richt zich met haar koffie vooral op bedrijven en kantoren. Met name het iets hogere segment op de arbeidsmarkt. Van advocatenkantoren, architecten tot design. De meeste zijn MKB-bedrijven, maar soms gaat het om bedrijven met meer dan honderd medewerkers. Toen ze begon trok De Visser langs bedrijven met een tonnetje koffie onder haar arm. Soms ging ze wel dertig bedrijven op een dag langs. Ze vertelde het verhaal en kwam een week later het tonnetje weer ophalen. “Eerlijke koffie hoeft geen geitenwollensokken imago te hebben.”
En dat blijkt. Inmiddels verkoopt Café del Mar 50.000 kilo koffie per jaar aan tussen de 500 en 600 bedrijven. De volgende stap is om ook horeca te gaan benaderen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben kunnen met een gerust hart kiezen voor de koffie, legt De Visser uit. Café del Mar houdt ook met de verpakking rekening met het milieu. Zo wordt de koffie aangeleverd in zakken van zogeheten ‘kraft paper’. Een hoge kwaliteit biologisch afbreekbare en recyclebare zakken. De zakken worden niet bedrukt, maar gestickerd bij Scorlewald in Schoorl, een instelling waar mensen met een geestelijke beperking wonen en werken.
Zelf kiezen De Visser en haar man er bewust voor om Café del Mar klein te houden. “MVO bij bedrijven is belangrijk, maar het mag niet te veel kosten. Dus als je toch de boeren wilt steunen, moet je als leverancier dus minder winst maken. Daarom werken wij zo kosteneffectief mogelijk. We werken vanuit huis en niet met dure accountmanagers, die dure auto’s rijden.”
Dit artikel verscheen op 30 september 2014 op de Nederlandstalige Frog Blog van de Rainforest Alliance.