Lopen Magazine
In het najaar van 2021 gaf de City Deal Ruimte voor Lopen de eerste editie uit van het magazine Lopen. Via het magazine wil de City Deal lezers kennis laten maken met deze samenwerking van negen steden samen met de Rijksoverheid, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Doel daarvan is om de positie van de voetganger te versterken en meer ruimte voor lopen te creëren in beleid en buiten op straat. Hoe ziet die ideale voetgangersstad eruit? Hoe kun je mensen verleiden om meer te gaan lopen?
Voor het magazine heb ik een dubbelinterview mogen doen, -al lopend natuurlijk, door het Amstelpark-, met projectleider Martine de Vaan en Wouter Veldhuis, de nieuwe Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving. Ook wandelend interviewde ik Ankie van Dijk, directeur van Wandelnet, en Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond in het bos bij Hoevelaken. Zijn fietsers en voetgangers partners of concurrenten in de openbare ruimte?
De voetganger moet een volwaardige plek krijgen in het onderwijs, als het aan Jos van Langen ligt, stedenbouwkundig adviseur van de gemeente Leeuwarden. Hem sprak ik wel ‘gewoon’ online, net als Harry Boeschoten, programmadirecteur Groene Metropool van Staatsbosbeheer. Verder sprak ik met Filip van As, coördinator van het Platform Ruimte voor Lopen en programmamanager voetgangersbeleid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), en Edwin Kuipers, oprichter van eRoutes.
Lees de hele editie van Lopen Magazine op de website Ruimte voor Lopen.