De duurzame cacao van het groene kikkertje

cid260_header_doe_maar_lekker_duurzaam_defAls je kiest voor een Magnum ijsje kom je een groen kikkertje tegen op de verpakking. De chocolade die gebruikt is voor de ijsjes is namelijk afkomstig van cacaoboeren die Rainforest Alliance gecertificeerd zijn. Maar waar staat dat kikkertje nu precies voor? Tekst voor de campagnewebsite van Doe Maar Lekker Duurzaam, de actie van Albert Heijn, Unilever en Nationale Postcode Loterij.
De Rainforest Alliance werkt wereldwijd aan een gezonde planeet: goed voor de natuur en goed voor de mensen. Waar de biodiversiteit behouden blijft en boeren in goede omstandigheden leven.

Biodiversiteit

Die biodiversiteit is echter in gevaar. Door de steeds groeiende consumptie en door illegale houtkap verdwijnt er elke minuut een stuk regenwoud ter grootte van ruim 30 voetbalvelden. Per jaar is dat drie en een half keer Nederland. We kunnen deze bossen het best beschermen en behouden door ze duurzaam te gebruiken. Daarom werkt de Rainforest Alliance aan duurzame bosbouw en landbouw samen met bosbouwers, het bedrijfsleven, consumenten én met boeren. Waaronder die boeren die de cacao voor de Magnum-ijsjes leveren.Sinds 2006 helpt Rainforest Alliance de positie van kleine cacaoboeren te versterken, zowel op het land en als in de markt. We trainen hen om beter om te gaan met hun land en natuurlijke hulpbronnen, hoe ze hun productiviteit kunnen verhogen, en ook om te zorgen voor betere arbeidsomstandigheden op hun boerderij.

Beter en efficiënter cacao verbouwen

Een van de boeren met wie wij samenwerken is Vida Tsatso Boaful, een cacaoboerin uit Nkranfum, een dorp in Ghana. Het land dat ze verbouwt is familieland. De meeste vrouwen in haar gemeenschap die meedoen aan het Rainforest Alliance certificeringsprogramma hebben hun eigen land. “Ik ben zelf gaan meedoen, omdat ik wil leren hoe ik beter en efficiënter cacao kan verbouwen”, vertelt ze. “Ik wil dat mijn cacaobomen langer meegaan en  dat mijn oogst groter wordt. Hiermee kan ik ook een extra premie verdienen op de verkoop van mijn cacaobonen en de bossen en het water in en rond mijn boerderij beschermen.”

Vida beseft nu door de training die ze heeft gehad, wat voor negatieve impact de ‘normale dingen’ die zij en de andere vrouwen altijd deden in hun werk hadden op de bodem, het milieu maar ook op hun eigen gezondheid. “We dachten daar nooit over na”, vertelt ze. “We verbouwden onze cacao veel te dicht bij de moerassen, en vergiftigden zelfs het water met gevaarlijke chemicaliën zodat we makkelijker de vis konden vangen. We kapten bomen en andere planten rond het water om er beter bij te kunnen. Ook op mijn land kapte ik de grotere bomen. Ik zag gewoon geen reden waarom ze op mijn boerderij moesten blijven. Soms volgde ik de sproeiers met landbouwgif om te kijken of ze wel overal hun werk hadden gedaan, zonder beschermende kleding te dragen. Soms liet ik mijn kinderen water halen voor de sproeiers terwijl ze bezig waren.”

Dankzij haar training is ze zich nu meer bewust van haar land, het milieu en haar gezondheid. En de duurzame landbouwmethoden hebben effect.  “Sinds ik training heb gehad, worden de opbrengsten steeds beter”, legt Vida uit. “Ze zijn zelfs toegenomen van drie zakken cacaobonen per halve hectare naar tien zakken. Ook de andere vrouwen in het programma hebben betere oogsten. En onze kinderen gaan naar school. Als de vrouwen in mijn gemeenschap grotere oogsten krijgen, kunnen vrouwen in andere cacao-gemeenschappen dat ook. Of zelfs beter, als we allemaal getraind zijn kunnen we grotere cacaoboerderijen runnen en meer oogsten ophalen. Zo worden we financieel onafhankelijk.”

Inmiddels is in Europa voor alle Magnum-ijsjes de cacao afkomstig van boeren als Vida. Eind dit jaar moeten dat voor alle ijsjes wereldwijd gelden. Zo draagt Magnum bij aan het verbeteren van de levens van 40.000 landbouwbedrijven en hun families in landen als Ivoorkust, Ghana en Ecuador.

Certificering

De Rainforest Alliance is ervan overtuigd dat certificering, en de training die hieraan vooraf gaat, leidt tot verandering op de lange termijn en verbeteringen voor mensen en gemeenschappen wereldwijd. Bovendien worden de standaarden en methodes regelmatig herzien om ze verder te verbeteren. Maar certificering kan niet zomaar alle problemen oplossen. Verdere verbeteringen en investeringen in de cacaosector zijn dan ook nodig.

We zijn dan ook niet zomaar klaar. Iedere dag werken we weer aan verdere verbeteringen en ondersteunen we de boeren, maar ook bedrijven en consumenten, op hun pad naar duurzaamheid.

Dit artikel is in september verschenen op de website van de landelijke campagne Doe Maar Lekker Duurzaam, van Albert Heijn, Unilever en de Nationale Postcode Loterij.

You may also like