‘China moet een vaste plek in het curriculum krijgen’
China wordt als tweede economie van de wereld steeds belangrijker voor ons. Maar hoeveel weten we nu eigenlijk van dit land, haar taal en cultuur? Veel te weinig, stelt Fred Sengers, keynote spreker op de conferentie Chinees van Nuffic in Delft.
Als journalist en China-kenner duidt Sengers regelmatig het nieuws uit China op radio en televisie en geeft hij gastcolleges op hogescholen en universiteiten. Zijn boodschap aan de schoolleiders en docenten op de conferentie is duidelijk: “Langzamerhand is wel duidelijk geworden dat ons kennisniveau het land China en haar cultuur heel erg laag is.”
Tweede wereldeconomie
Wij weten bijvoorbeeld wel heel veel van de Verenigde Staten, aldus Sengers. “Dat is logisch, zij zijn een grote economie en spelen een belangrijke rol in de wereld. China heeft echter de afgelopen 40 jaar een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt. Het land is tegenwoordig de tweede economie ter wereld en speelt een steeds prominentere rol op het wereldtoneel. Honderden miljoenen Chinese toeristen, studenten, ondernemers en werknemers zwermen uit over de wereld. Of we het nu willen of niet, we krijgen allemaal met de opkomst van China te maken. En dan weten we er erg weinig van.
Voortgezet onderwijs
Dat er momenteel 56 scholen in het voortgezet onderwijs bezig zijn met de Chinese taal, waarvan vijftien het ook als eindexamenvak geven, noemt Sengers prachtig, maar tegelijk een druppel op de gloeiende plaat met in totaal 1 miljoen leerlingen in het voortgezet onderwijs. “Taalonderwijs is heel goed, maar de leerlingen van nu gaan straks concurreren met Chinezen die goed Engels kunnen spreken. Het is daarom vooral belangrijk om het land en haar cultuur beter te leren kennen.”
Rol voor onderwijs
En daar is dan ook een belangrijke rol weggelegd voor onderwijs, stelt de China-deskundige. “Het is de uitdaging om China in het reguliere curriculum te krijgen, in vakken als aardrijkskunde, economie en geschiedenis. Als China zo belangrijk is voor ons, is het onze taak dat wij onze kinderen daarop voorbereiden.”
“Hoe je het ook wendt of keert, China wordt steeds belangrijker voor Nederland”, vindt ook Freddy Weima, directeur van Nuffic. “Dat is ook hoe onze overheid het ziet. Het is daarom belangrijk dat jongeren en studenten kennis opdoen van de Chinese taal en cultuur. Door een beter begrip van de Chinese cultuur kun je makkelijker communiceren. Het netwerk Chinees levert daar een belangrijke bijdrage aan. Ik vind het mooi om te zien hoe dit netwerk steeds groter wordt. Voor leerlingen van de scholen die meedoen is het een geweldige kans om dit te mogen doen.”
Conferentie Chinees
Die taak staat centraal op de Conferentie Chinees van Nuffic in Delft. Hoe prikkel je bijvoorbeeld de interesse in de Chinese taal en cultuur? Wat zijn aantrekkelijke leermiddelen en opdrachten? En hoe zorg je ervoor dat geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer gebruikmaken van de kennis van docenten Chinees? Zeker nu China onderwerp wordt van het eindexamen geschiedenis voor havo en vwo kunnen alle betrokken docenten dwarsverbanden leggen.
Lees het hele artikel op Nuffic Actueel.