5 trends in employee experience
Trendwatchers en HR-experts zijn het erover eens: employee experience is geen hype, maar een nieuwe fase in het HR-denken. 2020 wordt het jaar dat het in Nederland echt doorbreekt, voorspelt Heleen Mes van het HappinessBureau, en medeauteur van het boek ‘Employee Experience’. Want het werkgeluk van de werknemer wordt steeds belangrijker.
Heleen Mes, een van de sprekers op het congres HR Trending Topics 2020, voorspelt de volgende vijf trends in employee experience voor 2020:
-
Employee experience breekt door
Waar in de VS employee experience niet meer weg te denken is, zijn we in Nederland vooralsnog in de oriëntatiefase. “Maar ik weet dat veel organisaties in 2020 in de planning hebben staan om daadwerkelijk ermee aan de slag te gaan”, aldus Heleen Mes. Ze raadt dan ook aan vooral gewoon te beginnen.
“Ik zal niet zeggen dat het een fluitje van een cent is, zeker niet. Er is geen one size fits all. Elke organisatie moet zelf definiëren wat voor hen de beste employee experience is, gezien de context, mensen en purpose, missie en waarden. Wat zorgt er in jouw organisatie voor dat mensen de beste versie van zichzelf kunnen zijn? Zorg dat je daarin uniek bent, dan trek de je de juiste mensen aan. Ik kom ook organisaties tegen die het wel oppakken maar vervolgens op de traditionele manier aan de slag gaan. De afdeling HR betrekt dan geen medewerkers bij de oplossingen, werkt niet samen met andere afdelingen, maar kopieert oplossingen die zij zien in de branche. Ze pakken niet op wat employee experience juist is: uniek, hartveroverend, verrassend en gepersonaliseerd. Gemiste kansen, zeg ik.”
-
Customer en employee experience kruipen naar elkaar toe
Voordat de term employee experience opkwam, was de afdeling Marketing al bezig met inleven in de klant: de customer experience. Organisaties beseffen dat je wel een mooie customer experience kan hebben, maar als de medewerkers er geen zin in hebben, het nog niet werkt. Vanuit de VS is dan de trend op komen zetten om eerst vanuit binnen te beginnen, vertelt Mes. “In Nederland is het echter nog gescheiden. HR doet de employee experience en Marketing de customer experience. Als je geen verschil hier tussen wilt moet je dit op een lijn brengen. Medewerkers kopiëren immers het gedrag hoe ze zelf behandeld worden naar hoe ze klanten behandelen. Wil je klanten goed behandelen, geef dan het goede voorbeeld. Misschien wordt het tijd voor één experience manager op de werkvloer?”
Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld.
-
Van focus op instroom naar behoud
Met meer oog voor het geluk van de werknemer verschuift ook de focus van HR van ‘onboarding experience’, het verbeteren van de instroom van nieuwe collega’s, naar meer behoud, voorspelt Mes. “Inmiddels is er een kentering gaande. Van mensen binnenhalen met alle toeters en bellen naar hoe hou je ze binnen? Als je de fantastische onboarding experience niet laat volgen door een goede employee experience val je als werkgever snel door de mand. Wie je niet verliest hoef je immers ook niet te vervangen. Dus wees zuinig op wie bij je werkt. De tijd dat je de competitie aanging met meer salaris en arbeidsvoorwaarden is echt voorbij. Organisaties gaan elkaar beconcurreren op experiences en werkgeluk. Happiness wordt dan ook steeds meer ingebouwd.”
-
De naam HR gaat veranderen
De naam Human Resources is niet meer van deze tijd, stelt Mes. “Welke afdeling noemt zich nou nog naar een tijdperk waarin mensen gezien en behandeld werden als ‘resources’. Verzin maar een betere naam die de lading dekt, zoals People & Culture. De oude naam P&O komt weer terug, al staat het nu voor People & Organisation.”
-
Experience wordt een arbeidsvoorwaarde
Met steeds meer jonge werknemers op de werkvloer zal de experience steeds meer een vaste arbeidsvoorwaarde worden, voorspelt Mes. “Driekwart van de millennials heeft liever een ervaring dan geld. Het bedrijf Gideon, dat installateurs bemiddelt voor telecombedrijven, biedt bijvoorbeeld medewerkers een jaarlijkse Geluksdag aan. Medewerkers mogen dan vrij nemen, zolang ze de dag besteden aan iets waar ze heel erg gelukkig van worden. Na afloop moeten ze dat delen met foto’s met de collega’s. Een experience als waardering blijft ook langer hangen dan een cadeaubon. Je moet natuurlijk wel iets zoeken dat bij jouw organisatie past. Wat jou uniek maakt.”
Dit artikel is gepubliceerd op PW.