Echt eerlijke koffie met een groen kikkertje
Een bijdrage leveren aan een betere wereld? Je kan geld doneren aan een goed doel of vrijwilligerswerk doen. De mannen van eek zijn koffie gaan verkopen. Van elke kilo die ze verkopen doneren ze een euro naar een goed doel. Het eerste doel is een lokale school in Guatemala, waar de kinderen van de koffieboeren en hun personeel naar toegaan. Ook is de koffie van eek Rainforest Alliance gecertificeerd. “Wij willen hét koffiemerk zijn waar iedereen blij van wordt.”
Echte, eerlijke koffie. Dat is waar eek voor staat. Sinds begin dit jaar is het via de webshop en bij verschillende bedrijven te verkrijgen. Het idee om daarvoor te gaan ontstond begin 2015 bij een groepje vrienden uit Zeewolde, Flevoland. Een van hen was net terug uit Guatemala, waar hij een jaar had gewerkt en voor het eerst op een koffieplantage kwam.
Hard werken, weinig verdienen
“Toen hij terugkwam wilde hij meer dan alleen maar werken in de IT”, vertelt Rémi Jansen, een van de oprichters van het nieuwe eerlijke koffiebedrijf. “Tijdens zijn tijd in Guatemala had Thomas gezien hoe keihard de mensen op de koffieboerderij moesten werken om uiteindelijk niet heel veel te verdienen”, legt Jansen uit. “Het meeste geld dat verdiend wordt met de koffie komt niet bij de medewerkers en de boeren terecht maar bij de coöperaties en tussenhandel. Hij nam zichzelf voor het anders te doen.”
Met deze ervaring kon Thomas zijn vrienden overtuigen om eek op te zetten. “Een derde vriend van ons, die als barista werkte, kwam er ook bij. We bedachten een naam. Iemand die we via via kennen werkt in de grafische industrie en kon ons helpen met een logo. Toen zijn we onze merknaam gaan registreren.”
Eerlijk en transparant
Voorop stond dat het koffiebedrijf, zoals de naam al aangeeft, eerlijk en transparant is.
“Als consument kun je er op vertrouwen”, vertelt Marcel Weijers, die sinds 1 september erbij is gekomen. “Er zijn de laatste tijd veel organisaties op het gebied van voedsel slecht in het nieuws gekomen omdat ze niet zo netjes omgaan met normen en waarden. Thomas heeft met eigen ogen gezien hoe er luxe feestjes waren, terwijl de boeren en hun kinderen haast niets verdienen aan de koffieproductie. Echt eerlijk betekent voor ons dat de boeren er ook aan verdienen.”
Ook hebben ze de eekpremie bedacht. Jansen: “Per kilo koffie (omgerekend 1 cent per kopje koffie) doneren we een euro aan een goed doel. Bij ons is het niet zo dat het geld verdwijnt in een grote pot. Wij doneren rechtstreeks aan het goede doel. Onze bijdrage moet iets tastbaars opleveren. We willen er het liefst ook iets voor terugkrijgen, zoals eten voor de kinderen, lesmaterialen, potloden. Binnenkort gaan we onze eerste donatie doen.”
“Uiteindelijk willen we ernaartoe dat we zelf kunnen bepalen van welke plantages onze koffie komt”, zegt Weijers. “Dus direct bij de boer de koffie kopen. Daar moeten we eerst groter voor worden. Zelf importeren is nu nog een brug te ver. We werken nu met goede partners die de koffie inkopen en branden voor ons. We weten dat we de beste kwaliteit koffie hebben.”
Rainforest Alliance
In hun zoektocht naar eerlijke koffie kozen ze voor het Rainforest Alliance keurmerk. Jansen: “Rainforest Alliance is voor ons superbelangrijk. Het keurmerk sluit dan ook aan op onze merkwaarde. Naast de eekpremie waarmee we de leefomstandigheden van de lokale bevolking verbeteren, heeft eek respect voor de natuur en een duurzame wereld als kernwaarde. Met dit keurmerk weet je dat de koffie goed is geproduceerd en dat je helpt de biodiversiteit te beschermen. We zijn immers met zijn allen niet zo goed bezig met onze planeet. We willen het toch goed achterlaten voor onze kinderen?
Dat de keuze meteen op koffie uit Guatemala viel was niet geheel onlogisch, gezien de reis van hun vriend Thomas. Uiteindelijk besloten de vrienden ervoor te kiezen om de koffie uit Guatemala te blenden met koffie uit Brazilië. “De Guatemalteekse koffie alleen is net iets te uitgesproken”, vertelt Marcel Weijers, “De combinatie maakte de koffie wat meer toegankelijk. De Braziliaanse koffie is iets zoeter met chocoladetonen, terwijl de Guatemalteekse koffie veel fruitiger is en de blend juist iets spannender maakt. We hebben een half jaar heel veel koffies gedronken om dat te ontdekken. Pas afgelopen december hebben we de eerste productie laten draaien.”
Op dit moment zijn ze bezig met een tweede variant. “Onze Guatemala-Brazilië is een redelijk milde koffie die zowel goed is om een lungo, cappuccino als espresso mee te maken. Toch zijn er veel mensen die van een wat krachtigere koffie houden. Die kant willen we op met de tweede variant. Binnen enkele maanden willen we die op de markt brengen”.
De koffie van eek is niet alleen duurzaam geproduceerd, het is ook van hoge kwaliteit. Weijers: “De Guatemalteekse koffie in onze blend is bijvoorbeeld van SHB kwaliteit, SB staat garant voor koffie die boven de 1350 meter gegroeid is. De eek koffie past bij de huidige trend in het bedrijfsleven, benadrukt Weijers. “We genieten met zijn allen steeds meer van kwaliteitskoffie. Steeds vaker hebben mensen een bonenmachine thuis, waarmee ze variëren met verschillende koffiesoorten. Ook op het werk is dat het geval. Werknemers vinden goede koffie zelfs belangrijker dan de lunch op kantoor, was de conclusie uit een onderzoek dat in opdracht van een groot koffiemerk werd gedaan.
Koffie is voor steeds meer mensen een ontdekkingsreis. Meijers: “Wij willen hen met eek begeleiden op die reis.” Dat is onze missie: koffiedrinkers op verantwoorde en duurzame wijze laten kennismaken met specialty coffee.”
Meer weten over eek Coffee? Bezoek de website. Meer weten over wat Rainforest Alliance doet op het gebied van koffie? Kijk eens op onze vernieuwde website: www.rainforest-alliance.org.