Rainforest Alliance
Van 2013 tot en met 2016 heb ik als freelance communications consultant gewerkt voor de Rainforest Alliance. Deze internationale NGO werkt aan het behoud van biodiversiteit en aan duurzaam levensonderhoud door ecologisch landgebruik, maatschappelijk verantwoord ondernemen in het bedrijfsleven en duurzaam consumentengedrag.
Als communications consultant in Nederland heb ik de Nederlandstalige Frog Blog helpen opzetten en uitbouwen tot een blog met een groeiend aantal bezoekers. Daarnaast beheerde ik ook de Nederlandse Twitter en YouTube kanaal, werkte ik samen met bedrijven aan hun communicatie op de Nederlandse markt, die het Rainforest Alliance keurmerk op hun producten gebruiken om te laten zien dat ze duurzaam geproduceerde grondstoffen gebruiken, zoals koffie, thee, fruit, specerijen en cacao. Zo maakte ik kennis met grote bedrijven als Unilever, Nespresso en Chiquita, maar ook veel kleinere gepassioneerde koffiebranders als Brandmeester’s, Peeze, Hesselink en Café del Mar en leerde ik over kruiden en specerijen door bedrijven als Euroma en Kutas. Bij deze zogeheten ‘seal using businesses’ is veel passie over duurzaamheid aanwezig. Ik schreef en verspreidde persberichten, hielp journalisten mee op persreizen, regelde interviews en schreef websiteteksten en advertorials voor campagnes zoals de Doe Maar Lekker Duurzaam campagne van de Postcode Loterij samen met Albert Heijn en Unilever. De artikelen op de Frog Blog bestonden uit actuele nieuwtjes, zoals nieuwe Rainforest Alliance gecertificeerde producten op de Nederlandse markt of duurzaamheidsonderzoeken, verhalen uit het veld, bijvoorbeeld van boeren of bosbouwers en van zelf opgezette interviews met Nederlandse insteek.
Een greep uit het werk voor Rainforest Alliance:
[huge_it_portfolio id=”7″]