Technologische vooruitgang vraagt sociale innovatie
Met ict, data, apps en andere technologische innovatie gaan we maatschappelijke vraagstukken te lijf. Dat is mooi, maar het werkt niet als ze niet aanslaan bij degene om wie het gaat. Hoe krijgen we dat tussen de oren van overheden? Een interview met actieonderzoeker Albert Jan Kruiter van het Instituut van Publieke Waarden (IPW) voor magazine Publiek Denken.
Een nieuw systeem bij het UWV om de kinderbijslag en AOW beter uit te keren blijkt onwerkbaar voor medewerkers. Robots op de werkvloer die zorgprofessionals moeten ondersteunen, blijken zo moeilijk te programmeren dat niemand er mee om kan gaan. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van technologische innovaties die de plank hebben misgeslagen en de overheid miljarden hebben gekost. Reden: ze zijn van bovenaf bedacht en sluiten niet goed aan bij de behoefte van de gebruiker en doelgroep. Technologische innovatie moet dan ook gepaard gaan met sociale innovatie. Deze begint bij personen en organisaties die een maatschappelijk probleem signaleren en er iets aan willen doen.
Vervolgens kan dit uitgroeien tot een breed gedragen initiatief van onder andere burgers, ondernemers en wetenschappers.