Artikelen voor magazine Nuffic LinQ
Voor Nuffic heb ik twee artikelen geschreven voor een speciaal magazine met praktijkverhalen, columns, lesideeën en achtergrondartikelen over de invulling van de lessen Duits en Frans op de havo vanuit de LinQ-didactiek. Dit magazine ‘Sprekend havo-Duits en Frans in de klas’ is eind januari 2022 verschenen.
k heb een interview gedaan met Séverine Blache, docent Frans van het Rijnlands Lyceum Oegstgeest. Het aantal havo-leerlingen in de bovenbouw neemt op deze school af . Een schoolbrede werkgroep van schoolleiding, docenten én leerlingen heeft
daarom een aanpak bedacht om de havo beter te profileren. op deze school.
Hoe krijg je havo-leerlingen meer betrokken bij het onderwijs? Door ze zelf meer regie te geven. Dat is het idee achter de zelfontworpen aanpak ‘leren op de havo’, waarmee LinQ-label school het Carolus Borromeus in Helmond nu al een tijdje werkt. Ik sprak met Jeanette Noordermeer, docente Frans en coördinator versterkt talenonderwijs en Natasja van de Wijer, docente geschiedenis.