Dat je voor zinvolle uitwisseling niet altijd naar het buitenland hoeft, bewijzen de Roncalli Mavo in Rotterdam en het Veluws College in Apeldoorn. Hun eerste ‘nationale uitwisseling’ bleek een groot succes. “Het heeft ons een heel andere kant laten zien van Nederland.”

Vanuit het Nuffic Global Citizen Network organiseerden de Roncalli Mavo in Rotterdam en het Veluws College in Apeldoorn voor het eerst een nationale uitwisseling. In het begin werd het een beetje raar gevonden, vertelt Roberto Willems, docent aan de Roncalli Mavo. “Wie gaat er nu Nederlandse leerlingen met elkaar uitwisselen? Uiteindelijk raakte iedereen wel nieuwsgierig. Zowel docenten als leerlingen.”

Culturele verschillen in Nederland

Willems kreeg het idee voor een nationale uitwisseling toen hij ontdekte dat sommige kinderen uit zijn woonplaats Maassluis nog nooit in Rotterdam geweest zijn. “Dat is toch absurd? Hoe is dat mogelijk in Nederland? Ik heb met mijn leerlingen altijd over het buitenland gehad maar er zijn ook culturele verschillen binnen Nederland. In die hoedanigheid ben ik op zoek gegaan naar een school ergens anders in het land die interesse had in een uitwisseling.”

Via het Nuffic Global Citizen Network, waar de Roncalli Mavo bij is aangesloten, kwam Willems in contact met Miklós Rétei van het Veluws College in Apeldoorn. Die hadden via Jaël Lenders van Nuffic een mail uitgezet in het netwerk met de vraag welke school geïnteresseerd is in een uitwisseling. “We hebben hier op school het vak wereldburgerschap. Een groot percentage van de kinderen komt hier uit de regio Apeldoorn en heeft een Nederlandse achtergrond. Ze weten weinig van gemengde gezinnen of mensen van allochtone afkomst. We wilden een kijkje nemen in de keuken van een school met een andere populatie.”

Beide scholen hadden snel overeenstemming en de nationale uitwisseling werd in gang gezet. Willems maakte een programma voor een dag in Rotterdam, Rétei voor een dag in Apeldoorn. Dit voorjaar gingen van elke school drie leerlingen van 3 en 4 mavo op uitwisseling. Ze sliepen een nacht bij hun leeftijdgenoten thuis, liepen mee op school en brachten een bezoek brachten aan de streek.

“We wilden een kijkje nemen in de keuken van een school met een andere populatie”
– Roberto Willems, docent aan de Roncalli Mavo in Rotterdam

Beeldvorming

Beide groepen hadden hun beeld gevormd over de andere stad. “Kinderen uit Apeldoorn hadden bijvoorbeeld vooroordelen over Rotterdam, dat dat iedereen hier heel erg uitgesproken zou zijn en agressief. Dat er veel criminele types rondlopen”, vertelt Willems. “Maar dat bleek reuze mee te vallen. Ze waren vooral onder de indruk van hoe groot alles is in de stad. De grote hoge gebouwen hebben zeker indruk gemaakt. Ik heb ze rondgeleid langs de kubuswoningen, meegenomen op de watertaxi en ze de haven laten zien. Mijn kinderen hadden het beeld dat ze echt naar het platteland gingen. Ze waren onder de indruk van hoe stil en rustig het is in Apeldoorn. De docent van het Veluws College heeft ons meegenomen naar de Hoge Veluwe. Daar hebben we gewoon edelherten in het wild gezien. Dat zijn we in Rotterdam niet gewend. Voor ons gevoel waren we echt de wildernis in. Het heeft ons een heel andere kant laten zien van Nederland. Ik had zelf ook niet verwacht dat Nederland zulke mooie plekken heeft. Wat de leerlingen weer zagen bij de families waar ze verbleven is dat we toch allemaal niet zo verschillend zijn. Ze hebben het erg gezellig gehad.”

Lees het volledige artikel op Nuffic Actueel.