MAAS en Moyee werken samen aan eerlijke koffieketen

Drie jaar geleden startte Moyee Coffee met een manier van werken die ongekend was in de koffiesector: FairChain. Bij MAAS vond ze een partner die stond te popelen om deze revolutie in koffieland verder te brengen. Sinds een paar jaar werken beide bedrijven samen aan een eerlijke koffieketen en meer positieve impact in de landen van herkomst. Dat doen ze met Rainforest Alliance gecertificeerde koffie.

Het idee dat de koffieketen wereldwijd beter kan, speelde al langer bij beide bedrijven. Dankzij wereldwijde schaalvergroting en de dominantie van vijf grote handelshuizen is er een keten ontstaan, waarin de landen die de koffie produceren heel weinig verdienen aan hun eigen product.

“Slechts 15 procent van de totale waarde van koffie komt uiteindelijk terecht bij de koffieboeren”, legt Anne van der Veen Chief Coffee Chain bij Moyee Coffee uit. “Alle toegevoegde waarde in de keten, de handel, het branden van de koffie en het verpakken, gebeurt in het Westen. En juist daarmee wordt het meeste geld verdiend. Er is een race to the bottom ontstaan.”

FairChain

Dat moest anders, vond Moyee. Het bedrijf had bij haar oprichting drie jaar geleden als doel om die ongelijke keten te veranderen. “Het klopt niet dat de koffielanden van de jaarlijkse 1 miljard  euro koffie-omzet zo weinig verdienen, maar tegelijkertijd 3 miljard euro aan ontwikkelingshulp krijgen”, aldus Van der Veen. In plaats van 15 tegenover 85 procent wil Moyee toewerken naar 50-50 procent verdeling van de koffieopbrengsten. En dat doet ze door die toegevoegde waarde juist te delen met de lokale economie. In plaats van ongebrande groene bonen te exporteren brandt Moyee Coffee de bonen en verpakt ze lokaal. Zo blijft er meer toegevoegde waarde in het koffieproducerende land. Van der Veen “FairChain is een 50-50 onderneming een lokale ondernemer. Zij verwerken en wij verkopen en de waarde wordt netjes gedeeld. Dit principe is de leidende gedachte bij ons werk.”

Kwaliteitspremium

Naast een duurzaam en eerlijk verhaal is de koffie van Moyee ook nog eens van topsegment kwaliteit, een echte specialty koffie. Het bedrijf stimuleert dat door de boeren een extra premie te betalen voor kwaliteitskoffie. “Ons doel achter de incentive is de race to the bottom om te draaien naar een race to the top van steeds betere kwaliteit. Als de bonen er mooi uitzien en van goede kwaliteit zijn dan betalen we de premie. Daarmee laat je anderen zien dat het loont om kwaliteit te leveren. Het creëert empowerment.”

Impact@Origin

Het verhaal van Moyee past helemaal bij de filosofie van MAAS om verder te verduurzamen. Het bedrijf uit Eindhoven zette een aantal jaren geleden het programma IMPACT@ORIGIN op, waarbij ze net als Moyee permanent elementen uit de waardeketen van West-Europa naar de landen van oorsprong wil verplaatsen. “Wij willen graag laten zien dat het anders kan en dat wij echt impact maken”, vertelt Anette Timmer-Larsen, marketingdirecteur van MAAS. “En hoe belangrijk het is om lokaal in het land van herkomst de extra waarde toe te voegen. We verwerken en verpakken de koffie in Ethiopië, net als onze partner Moyee.” Niet voor niets hielp MAAS mee om de koffiebranderij van Moyee in Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië, te financieren. Naast het branden van haar eigen merk Blendstar daar heeft MAAS ook verschillende verpakkingslijnen, opleidingen en logistiek opgezet wat tot extra banen heeft geleid.

https://youtu.be/MTT5UX-P3Gw

 

Eerlijkere verdeling

In die branderij werken inmiddels 25 mensen voor Moyee. Ze verpakken de koffie en zetten deze daarna op transport naar landen als Nederland, de VS, Qatar, Dubai en China. Een groot deel van de koffie wordt ook in Ethiopië zelf verkocht, waar Moyee ongeveer een derde van de markt beheert. En dat heeft succes. “Met ons werk in Ethiopië laten we nu al 45 procent van de opbrengsten van onze koffieketen achter”, vertelt Van der Veen. “Met de groei van het aanbod zal dit uiteindelijk 50-50 worden. Hoe meer kilo’s je verkoopt hoe groter de winst. Per kilo wordt de impact groter. Wanneer de goede prijs-kwaliteitsverhouding werkt, moeten andere bedrijven ook wel meegaan.”

De meeste klanten van Moyee zijn te vinden in het bedrijfsleven. Van der Veen: “We hebben bijvoorbeeld banken en advocatenkantoren als klant. Zij kiezen voor ons vanwege de kwaliteit koffie. We hebben ook NGO’s als Greenpeace als klant. Zij kiezen voor onze koffie vanwege de impact die we hebben met ons werk.” Via MAAS is de Moyee koffie ook te drinken op verschillende universiteiten in ons land.

Rainforest Alliance

Sinds afgelopen zomer is de koffieboerderij, en daaraan verbonden kleinere koffieboeren, waarmee Moyee in Ethiopië samenwerkt, Rainforest Alliance gecertificeerd. “We zijn door MAAS geïnspireerd om te kiezen daarvoor”, aldus Van der Veen. “De certificering heeft onze boeren enorm geholpen. De audits voor de certificering hebben onze ogen bijvoorbeeld geopend over waar je allemaal over moet nadenken bij duurzame koffieteelt. Natuurlijk zijn we in ons werk vooral sociaaleconomisch gericht. Maar je opereert in een keten, en daar wil je zo min mogelijk een negatief impact hebben op het milieu. De belangrijkste waarde in ons werk is de Fairchain, maar we willen doen wat we kunnen en zeker aanhaken bij een duurzamer landbouwbeleid. De race to the bottom gaat immers niet alleen over lonen maar ook over het milieu. We willen het omdraaien en ervoor zorgen dat het een race to the top wordt.  Rainforest Alliance kan ons daarbij helpen. Voor ons is certificering geen doel, maar een middel.”

MAAS werkt al langere tijd met Rainforest Alliance samen voor haar koffiesoorten. Momenteel is het bedrijf samen met theeboeren in Nepal een certificeringstraject gestart om ook duurzame thee te kunnen aanbieden. We willen ons Impact@Origin werk verder uitrollen over andere producten in ons assortiment, zoals thee en suiker”, legt Timmer-Larsen uit. “Rainforest Alliance certificering is een belangrijke stok achter de deur, vooral voor bedrijven die kiezen voor duurzame producten. Als Maas willen wij een stap verder gaan dan alleen certificering. Vandaar dat we werken aan een eerlijke koffieketen.”

Educatie

Een belangrijk onderdeel daarvan is investeren in onderwijs. Moyee en Maas samen aan opleidingen in de landen van herkomst. Van der Veen: “We trekken in Ethiopië gezamenlijk op in een project waarbij we studenten van de Jimma-universiteit inzetten om boeren te trainen. Naast de training van de Rainforest Alliance hoe ze hun landbouw kunnen verduurzamen geven wij hen training over hoe zij hun kwaliteit en productiviteit kunnen vergroten. Het trainen van koffieboeren is een sleutelelement in het programma van Maas. Timmer-Larsen: “De wereld verander je immers niet van de ene dag op de andere. Bij ontwikkeling gaat het niet alleen om er geld in te pompen maar juist om skills bij te brengen. Educatie is heel belangrijk. Zo zorg je ervoor dat ontwikkelingen blijvend zijn.”

Foto’s: Guido van Staveren/Moyee Coffee. 

You may also like