Onderwijs als één grote ontdekkingsreis voor kinderen

Wereldburgerschap in de klas helpt kinderen te beseffen dat ze verbonden zijn met de rest van de wereld en er een actieve rol in kunnen spelen. In de klas van Joyce Kleverwal, leerkracht groep 5 én IPC-coördinator van De Parkenschool in Apeldoorn leren ze dat door middel van International Primary Curriculum (IPC).

Toen Kleverwal vier jaar geleden namens De Parkenschool de NOT onderwijsbeurs bezocht raakte ze met haar team geïnspireerd door een presentatie vanuit IPC. Dit onderwijsconcept voor het basisonderwijs gaat uit van de gedachte dat kinderen deel uit maken van een internationaal-georiënteerde wereld. Waarin ze later meer zullen gaan reizen, studeren of werken. Ook in eigen land komen ze steeds meer in aanraking met mensen van diverse culturele achtergronden.

Hoe maken jullie de verbinding tussen jullie schoolcurriculum en wereldburgerschap? Hoe komt het terug in het lesaanbod?
Kleverwal: “Een van de vaste onderdelen van de thema’s bij IPC is internationalisering. Het zit dus al in het curriculum. Momenteel zijn we bezig met het thema Red de Wereld over het tropisch regenwoud. Momenteel moet je dan ook in mijn klaslokaal bukken voor de lianen die we hebben opgehangen.”

Joyce Kleverwal.

Joyce Kleverwal.

“Binnen de thema’s gaan kinderen aan de slag met activiteiten als speurtochten of schatgraven. IPC is als onderwijs eigenlijk één grote ontdekkingsreis voor kinderen. In de thema’s krijgen ze mee dat Nederland niet het centrum van de wereld is. Het tropisch regenwoud is ver weg, maar wat is je eigen invloed erop? Dat onderzoeken we nu. We hebben prachtige gesprekken hierover. Sommige kinderen kijken welke shampoo ze gebruiken en of er palmolie in zit.”

“Wat ze dus meekrijgen is dat de wereld niet stopt bij het tuinhekje, maar dat we allemaal onderdeel zijn van dezelfde wereld. Dankzij IPC leren kinderen hele andere verbindingen maken, waar ze een leven lang plezier van hebben. Je krijgt er een ander soort kinderen van, die met een andere bril kijken naar de wereld.”

Heb je als leerkracht bepaalde skills nodig om goed IPC te kunnen uitvoeren?
“Er is geen standaard IPC. Je moet er zelf jus van maken. Een blik naar buiten toe is wel nodig. Maar ja, dat lijkt me normaal. Internationaler denken is toch een 21st century skill? Ik zou in ieder geval niet meer terug kunnen naar de standaardmethoden en werkbladen.”

Lees het hele artikel op Nuffic Nieuws.

You may also like